Sabtu, 12 September 2015

Leraikankan air mata

Musafir yang panjang, langkah kaki agak longlai mungkin sedikit letih selepas berprogram selama seminggu di Terengganu dgn pelajar Europe kemudian, 4 hari di Kelantan bersama pelajar medic Mesir sempena cuti semester mereka..aku seperti biasa melunaskan tanggungjawab sebagai sukarelawan tetap menyantuni mereka, memberi semangat dan dorongan supaya sentiasa bersemangat dlm merelakan diri dlm setiap kerja dakwah yang dilakukan. Aku meniti diri akan apa yang aku peroleh dlm permusafiran kali ni, pengalam dan kenalan itu sudah pasti, bergaul dan bersilaturrahim :)


Kali ini terasa letih agak menuncak. Seminggu setengah di Pantai Timur melunaskan misi program, cuma agak terasa juga semenjak dua ini selalu sahaja bersendirian..ya, digagahi jgk langkah walau keseorangan. Aku dapat rasa enaknya berseorangan akan terbinalah jiwa tenang dan kuat tanpa ada pengharapan selain Tuhan. Bahagia merasa, spt sj bermolonog bersama Tuhan. Dalam perjalanan aku cuba memuhasabah diri, kali ini rasa lemah ntah kenapa ada sesuatu yang meresahkan jiwa, aku cuba muhasabah diri, melihat awan yang sentiasa berarak, melihat bukit bukau yang mencantikkan lukisan alam.. Aku tewas, rupanya air mata ingin merentasi kelopak mata. Ya kadang kita perlu menangis menguraikan makna dlm hati sanubari yang kita tidak mampu ceritakan kepada segenap manusia..mgkn cara untuk aku muhasabah, terlalu bnyk kebaikan yg Allah anugerahkan cuma terkadang kita kurang menghargai dan bersyukur. Terima kasih wahai Allah atas segala nikmat.

Sekadar meluah. Sekian.

Catatan pada 17 Ogos 15. Kelantan-Shah Alam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan